Świadczenie usług drogą elektroniczną, a ustawa o ochronie danych osobowych
Warto zwrócić uwagę, że w przypadku przetwarzania danych osobowych i jednoczesnym świadczeniu usług drogą elektroniczną musimy zapewnić stosowne zabezpieczenia - zgodnie z rozporządzeniem - na poziomie wysokim. Należy też pamiętać, że chronimy nie tylko dane osobowe, ale także wszelkie powiązane z działaniami danej osoby informacje zbierane i przetwarzane podczas świadczenia usług drogą elektroniczną. Nic nie zwalnia nas także z obowiązków takich jak przy przetwarzaniu danych zbieranych drogą konwencjonalną (nie elektroniczną), pamiętamy także o stosownych klauzulach - obowiązku informacyjnym.
Przypominamy, że świadczący usługi jest zobowiązany poinformować Usługobiorców w sposób bezpośredni i łatwo dostępny o rodzaju i zakresie zbieranych danych osobowych, sposobie i celu ich przetwarzania, kategoriach odbiorców tych danych oraz dobrowolności ich podania. Usługobiorca ma zawsze prawo do nieodpłatnego wglądu we własne dane osobowe.
Uwaga - zbiory danych osobowych osób, które korzystają ze świadczonych przez firmę usług elektronicznych, sposób przetwarzania tych danych może kontrolować GIODO.
Sankcje karne
Ustawa przewiduje sankcje karne w postaci kary grzywny za naruszenie obowiązków przez świadczących usługi elektroniczne. Dotyczy to w szczególności nałożonych na usługodawcę obowiązków informacyjnych oraz naruszenia zakazu przesyłania niezamówionych informacji handlowych bez zgody usługobiorcy
Pamiętajmy, że zgoda usługobiorcy musi być wyrażona w sposób jawny, a nie domyślny - czyli nie możemy poinformować tylko klienta, że jest w naszej bazie i że w związku z tym, będziemy świadczyć dla niego usługi elektroniczne. Zgoda ta musi być wyrażona - explicite - przed otrzymaniem pierwszych np. informacji handlowych.